mandag 12. mars 2018

Plate foran peis

Gulv under og foran ildstedet skal være av ubrennbart materiale eller dekket med ubrennbar plate. Kaminer og peisinnsatser skal ha slik plate . Ildsted uten dokumentasjon må ikke ha mindre avstand til gulv enn vist i figur gulv av brennbart materiale må .

Platen må stikke minst cm frem foran innlegg. En peis eller ovn som skal stå på et gulv av tre eller annet brennbart. Enkelte peiser og ovner krever bare at man har en gulvplate foran selve peisen/ovnen.


Hei Jeg har en kobberplate foran peisen i stuen, den er smart fordi den er så å si helt flat og man snubler ikke den.

BRANNPANEL/PLATER er ferdige paneler/plater som monteres mot veggen. Der peisbunnen er ført minst 3mm fram foran peishetten, og . Det er altså snakk om en sånn plate som ikke er brennbar og som skal ligge. Jeg har også parkett og valgte en stålplate foran peisen min. Da kan man også bytte ovn/plate uten at gulvet må byttes. Er det noen norm på hvor stor platen under ovnen skal være!


Den må være minimum cm foran ovnsdøren om ikke annet er beskrevet som krav til ildstedet. Selve peisen er kun 90kg, så det er ikke all verdens da. Det er en trend i tiden med glass på gulv foran peis.

Disse platene leveres i kobber, messing, sort stål og glass. Glass kan være veldig fint, men det krever at . Plate foran ovn/beskyttelse av gulv – Trondheim kommune. Glassplate mellom parkett og peis … De hadde mange størrelser, og greie priser, vi betalte rundt 50- for vår plate, den er 70×cm, rundet foran. Skal bytte ut den plata jeg har på gulvet foran peisen med en ny og penere en.


Den jeg har er en slags blekk-plate, og kunne tenkt meg en . Ubrennbar plate på gulv foran ved fyrt ildsted - 30cm foran ilegget. Herdet glassplate under ildsted Hjem og utstyr. Den går cm foran ovnen, kant-i-kant bak og ca cm ut til hver side.


Halvmåne gulvplate i glass for Aduro 1-og Aduro serien. Gulv av brennbart materiale må foran og under ildsted dekkes med plate av ubrennbart materiale. Platen må stikke cm frem foran innlegg.


Foran peisen har jeg gulvfliser som stikker cm ut fra peisdøra. Kjøp en herdet glass plate som du legger over.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg