mandag 20. februar 2017

Olje bord

Olje kan brukes på ubehandlet treverk, tidligere oljede overflater og som. Oljen gir en slitesterk overflatebehandling som er ideell for kjøkkenbenker, bord og . FØR: Bordet var fullt brukbart, men slitent.

De fleste bord er overflatebehandlet med olje eller lakk. Da bør man rengjøre bordplaten, og så ha . Hvor ofte du må olje, avhenger av type olje, type treverk og hvordan du bruker benkeplaten. En tommelfingerregel er å olje to til tre ganger i .

Vi kjøpt for noen uker siden et spisebord i heltre hvor jeg ser allerede nå har fått en del. Ved bruk av olje er det viktig å tørke av overskuddet. Dette er oljer laget spesielt med tanke på møbler, og at oljen skal trekke inn i treet og mette.


Den blir ikke liggende oppå treverket som et glinsende lag. Jeg lovet at steg for steg på nytt bord skulle komme dagen etter, men. Alt av gammel lakk, maling og eventuelt olje må pusses helt bort på . Jeg har nylig kjøpt et spisebord i teak fra 50-tallet. Jeg har prøvd å olje det et par ganger, men opplever allikevel at det fort får flekker. Ikke et bord som man får flis i fingeren av å ta på.


Jeg kjøpte kommode i oljet eik, og det første vi måtte gjøre, var å olje alle delene. Flekker på bord og stoler er ikke nødvendigvis en skade i treverket - spesielt ikke når. Som oftest skyldes dette at oljen i bordet har smuldret opp som følge av .

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.

Populære innlegg